Bachelorproefproject – Dierenfobieën aanpakken in augmented reality

De dieren zijn virtueel, maar de angst is echt

Dierenfobieën behandelen met augmented reality klinkt als een onwerkelijk idee, maar het is misschien sneller mogelijk dan gedacht.

Klinisch psycholoog en onderzoeksleider Tom Van Daele van de Expertisecel Psychologie, Technologie & Samenleving stelde de volgende hulpvraag: “Hoe goed werkt een AR headset voor het opwekken van angst voor spinnen in vergelijking met de iOS AR app ‘PHOBOS AR’ bij studenten Toegepaste Psychologie?”. Deze vraag kwam er naar aanleiding van voorgaand onderzoek, waarin vastgesteld werd dat de PHOBOS AR app effectief angst induceert bij studenten Toegepaste Psychologie. Vervolgens zou in het kader van deze bachelorproef onderzocht worden of er een verschil bestaat in het soort medium dat gebruikt wordt, namelijk de PHOBOS AR-app voor de smartphone en het gebruik van een AR-headset (de microsoft hololens 2). Omwille van de coronacrisis, kon het experiment niet uitgevoerd worden en werd een methodesectie (inclusief vragenlijsten) uitgewerkt. Dit is een uitgebreide uitwerking van de procedure zodat vervolgonderzoekers ermee aan de slag kunnen gaan.

Aanvullend diende zich de vraag aan hoe op een duidelijke en visuele manier toegelicht kan worden hoe en waarvoor de PHOBOS AR-app gebruikt dient te worden binnen de exposure behandeling van dierenfobieën. Deze hulpvraag werd gesteld in het belang van haar verder klinisch onderzoek over de toepasbaarheid en de toekomstige implementatie van de PHOBOS AR-app binnen de praktijk. Om de informatie op een aantrekkelijke manier over te brengen aan therapeuten, werd er gekozen voor een infomercial. In deze infomercial wordt de toepassing (en meerwaarde) van de app uiteengezet zodat therapeuten inzicht krijgen in de mogelijkheden van AR en het gebruik van de PHOBOS AR app. De infomercial werd opgedeeld in verschillende delen die ingaan op de achtergrond van AR voor fobie, hoe de app te installeren en te gebruiken en werden er demonstraties gegeven van de mogelijkheden van de dieren uit de app. Je kan de verschillende filmpjes bekijken via onderstaande links:

Achtergrondinformatie

  • Bachelorproefproject
    • De dieren zijn virtueel, maar de angst is echt: Dierenfobieën aanpakken in augmented reality
  • Betrokken studenten
    • Alex Deseure
    • Anouk Schiltz
    • Coraline Piret
    • Emma Emmerechts
    • Joeri Peeraer
    • Liora Holzer
  • Promotor
  • PWO E-mental health

Interessante berichten

Bachelorproefproject – AR & angst

Niet echt, maar wel bang. Virtuele spinnen kunnen angst uitlokken bij studenten. Uit onderzoek rond augmented reality aan de Thomas…

Lees meer

Pokémon Go: A Promising Tool

Studenten Applied Psychology & Technology schreven afgelopen semester (2021-2022) samen blogberichten. De 3 beste berichten, over sociale media & het…

Lees meer