Bachelorproefproject – Beeldbellen bij psychologisch hulpverleners

Adviezen over wat binnen een training over beeldbellen aan bod kan komen

In tijden van Corona met de strenge maatregelen en de lange lockdowns zijn ook psychologisch hulpverleners noodgedwongen overgeschakeld naar online hulpverlening via beeldbellen. Beeldbellen werd voor de pandemie gebruikt, maar slechts een vierde van de Vlaamse hulpverleners had er ervaring mee. Hoewel het een goed online alternatief is, zijn er echter nog onduidelijkheden en moeilijkheden. Hierdoor is er meer vraag naar concrete richtlijnen, zowel over de inhoud als over het praktische aspect. Een groep bachelorstudenten werkten daarom op vraag van de Expertisecel Psychologie, Technologie & Psychologie adviezen uit over wat een training in beeldbellen kan inhouden.

De voorbeeldtraining in beeldbellen voor klinisch hulpverleners is gebaseerd op zowel een literatuurstudie als een empirisch onderzoek. In de literatuurstudie werden reeds bestaande richtlijnen overlopen, de voor- en nadelen afgewogen, en werd afsluitend het belang en de effectiviteit van online hulpverlening via beeldbellen gekaderd. Uit het empirisch onderzoek bleek dat de deelnemers, allen psychologisch hulpverleners, vinden dat beeldbellen een meerwaarde heeft. Zo kan via beeldbellen de hulpverlening worden verder gezeten in omstandigheden van ziekte, bij moeite met verplaatsing… maar de deelnemers zien het niet als een op zichzelf staande behandelvorm omwille van beperkingen zoals weinig zicht op het non-verbale gedrag.

Het eindproduct kreeg de vorm van een PowerPointpresentatie. Met behulp van een toegankelijke voorbeeldtraining die gebruik maakt van reeds bestaande nuttige bronnen om de veelvoorkomende vragen van psychologische hulpverleners te beantwoorden, zouden de hulpverleners beeldbellen op een meer efficiënte manier kunnen gebruiken.

Achtergrondinformatie

  • Bachelorproefproject
    • Beeldbellen bij psychologisch hulpverleners: adviezen over wat binnen een training over beeldbellen aan bod kan komen
  • Betrokken studenten
    • Féline Rosseneu
    • Havila Iracanye
    • Noor Vandebroek
    • Rabia Burçak
    • Sara Benhaddou
    • Zoey Vervoort
  • Promotor

Interessante berichten

Technologische en digitale toepassingen in zorg & welzijn – oproep expertpanels

COVID-19 heeft de Vlaamse welzijns- en zorgsectoren uitgedaagd en blijft dat nog steeds doen. De creativiteit en flexibiliteit van het…

Lees meer

Terugblik exploratiestage – Julie Van Gestel

Ik ben altijd al enorm geboeid geweest door onderzoek en leer graag nieuwe dingen bij. Vandaar mijn keuze om exploratiestage…

Lees meer