Marlies Tierens

Expertise

Marlies Tierens (PhD)  is researcher at the Center for Psychological Assessment and teaches courses on psychological assessment in Applied Psychology at the Thomas More University College in Antwerp.  She is a member of the Test Commission of the Belgian Federation of Psychology and is president of the Flemish Forum for Assessment (VFD).

She earned her PhD on posttraumatic stress in young road traffic accidents at Ghent University, in collaboration with the department of child and youth psychiatry from the Ghent Univesity Hospital. Her current research focuses on the development of the COVAT series, a Dutch test for cognitive abilities for children, adolescents and adults based on the CHC-model (Basic version, COVAT 9½-20 en COVAT-3). She gives lectures about the CHC-model and its translation in practical advice.

At the beginning of her career she worked at the Child and Adolecent Psychiatrics Department of UZ Gent. Since 2021 she works as a clinical psychologist and expert in giftednes (Gifted Academy , Hoogbloeier) in her own practise. She focusses on psychological assesment of cognitive talent and twice exeptional children, youngsters and adults.

 

Expertise

  • Testconstruction & – adaptation
  • Cognitive abilities (intelligence) and the CHC-model
  • Advice on how to translate the CHC-model in education
  • Gifteness

 

Education

Psychodiagnostiek 1

Psychodiagnostiek en psychologische gespreksvoering bij kinderen en jongeren

Bachelorproefbegeleiding

Contact

marlies.tierens@thomasmore.be

LinkedIn

Praktijk


Publications

Artikels in tijdschriften

Van Tricht, L., Tierens, M., Broekhoven, B., & Hoogeveen, L. (2022). Creating equal opportunities at school: Empowering students from less-advantaged backgrounds through teaching academic language, the outcomes. ECHA News, 36 (1), 7-9.

Tierens, M. (2021). Evidence-based en handelingsgericht adviseren op basis van een intelligentiemeting: Het CHC-model als gids bij de afname en interpretatie van de WPPSI-IV-NL en WISC-V-NL. De Psycholoog.

Bos, A., Magez, W. & Tierens, M. (2016). Het ene IQ is het andere niet: Van een psychometrische grootheid (IQ) naar een cognitief vaardigheidsprofiel. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 11 (1), 16-31.

Everaert, J., Tierens, M., Uzieblo, K. , & Koster, E.H.W. (2013). The indirect effect of attention bias on memory via interpretation bias: Evidence for the combined cognitive bias hypothesis in subclinical depression. Cognition & Emotion, Doi:10.1080/02699931.2013.787972

Tierens, M., Bal, S., Crombez, G., Van de Voorde, P., Rosseel, Y., Antrop, I., & Deboutte, D. (2012). Traumatic impact of motor vehicle accidents in high school students. Journal of Pediatric Psychology, 37(1), 1-10. Doi: 10.1093/jpepsy/jsr058

Tierens, M., Bal, S. Crombez, G., Loeys, T., Antrop, I., & Deboutte D. (2012). Adolescents exposed to motor vehicle accidents: Posttraumatic reactions in witnesses. Journal of Traumatic Stress, 25, 280-287. Doi: 10.1002/jts.21692

Onderzoeksrapporten

Tierens, M. (2021). Research Report Erasmus+ project: Creating Equal Opportunities at School (CEOS). [lees]

PDC-publicaties

Debeer, E., Bernaerts, I., Decaluwé, V., Dejonghe, C., Niesen, W., Raets, H., Soetens, B., & Tierens, M. (2015). Het psychodiagnostisch procesmodel: Studentenversie. Psychodiagnostisch Centrum, Toegepaste Psychologie, Thomas More Antwerpen.

Doctoraatsthesis

Tierens, M. (2013). Posttraumatic stress in children and adolescents involved in road traffic accidents: Risk and protective variables. Universiteit Gent.

 

COVAT-reeks

Tests

Magez, W., Tierens, M., Van Huynegem, J, Van Parijs, K., Decaluwé, V. & Bos, A. (2015). CoVaT-CHC Basisversie: Cognitieve vaardigheidstest volgens het CHC-model. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.

(Onderzoeks)rapporten

Tierens, M., Van Parijs, K., Decaluwé, V., & Magez, W. (2017). CoVaT-CHC Basisversie: Leeftijdsnormen bij de subtests. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Decaluwé, V., Tierens, M., & Magez, W. (2017). CoVaT-CHC Basisversie: Test-hertestbetrouwbaarheid. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Van Parijs, K., Magez, W., & Tierens, M.  (2017). CoVaT-CHC Basisversie: Technisch verslag. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Magez, W., Tierens, M., & Van Parijs, K. (2016). CoVaT-CHC Basisversie: Methodologie van het gemiddelde BCV versus IQ & Profielanalyse. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Tierens, M., & Magez, W. (2016). CoVaT-CHC Basisversie: Onderzoeksrapport normering. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Magez, W., Van Parijs, K., & Tierens, M. (2016). Methodologie bij de gehanteerde normschalen. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Tierens, M., Magez, W., & Van Parijs, K. (2016). CoVaT-CHC Basisversie: Normen jongens versus meisjes. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Tierens, M., & Magez, W. (2016). CoVaT-CHC Basisversie: Onderzoeksrapport betrouwbaarheid en betrouwbaarheidsintervallen. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw.  [lees]

Magez, W., & Tierens, M. (2016). CoVaT-CHC Basisversie: Moeilijkheidsgraden items, Subtests en BCV met duding voor de praktijk. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw. [lees]

Magez, W., & Tierens, M. (2015). Introductie tot het project CoVaT-CHC Basisversie: chronologie. Antwerpen: Psychodiagnostisch Centrum en CAPvzw. [lees]

Artikels in tijdschriften

Tierens, M., Van Parijs, K., Bos, A. & Magez, W. (2016). Het CHC-model als basis voor testontwikkeling: De CoVaT-CHC Basisversie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en Klinische Kinderpsychologie, 41 (3/4), 169-178.

Tierens, M., & Van Huynegem J. (2015). Intelligentiemeting in nieuwe banen: CoVaT-CHC. De CoVaT-CHC basisversie is klaar! Caleidoscoop, 27(4), 26-31.

Hoofdstuk in boek

Van Parijs, K., Tierens, M. & Joris S. (2021) CoVaT-CHC Basisversie: meting van cognitieve vaardigheden bij kinderen. In W.C.M. Resing (Red.), Handboek intelligentietheorie en testgebruik (pp. 287-310). Pearson Benelux.