Testival (vond plaats op 24.03.2022)

Het Psychodiagnostisch Centrum (PDC) stelt voor: het grote Testival!

Ben jij op de hoogte van de meest recente diagnostische instrumenten of richtlijnen? Ben jij op zoek naar net die ene tool om de juiste screening te doen? Zoek je naar de laatste normen van jouw favoriete vragenlijst? Vraag jij je af of jouw diagnostiek ook online zou kunnen? Wil je graag anderen ontmoeten die zich bezig houden met dezelfde diagnostische vragen?

Op donderdag 24 maart 2022 organiseert het Psychodiagnostisch Centrum van de opleiding Toegepaste Psychologie en de unit Health Care Challenges van Thomas More het grote Testival!

Wij halen die dag graag alles uit de kast (van onze Testotheek) om jullie nieuwe instrumenten in detail te laten inkijken en oud materiaal te laten herontdekken. Verschillende collega’s zullen jullie in festivalsfeer meenemen in diverse diagnostische thema’s via korte boostersessies. Als kers op de taart is er de mogelijkheid om te netwerken met oude en nieuwe bekenden tijdens de broodjeslunch, het inkijken van het testmateriaal of de pauzes tussendoor. Kortom, het is een dag waar we al twee jaar naar uitkijken!

Ben je er graag bij? Dan kan je hier inschrijven.

Voor extra vragen of problemen bij het inschrijven kan je mailen naar pdc@thomasmore.be.

Dagindeling

  • 9u-9u30: Ontvangst met koffie en thee
  • 9u30-9u50: Verwelkoming
  • 9u55-12u20: boostersessies & inkijken testmateriaal
  • 12u20-13u30: netwerklunch & inkijken testmateriaal
  • 13u30-14u10: boostersessies & inkijken testmateriaal

Het programma eindigt rond 14u15.

We volgen de Coronamaatregelen van dat moment.

Kostprijs, inclusief lunch

Voor stagementoren : € 20.
Voor leden van de Beroepsvereniging voor Psychologisch Consulenten : € 35.
Voor andere testivalgangers : € 50.

Overzicht programma

 

Voor een duidelijker overzicht van de planning van het Testival: klik hier

Testmateriaal & inhoud boostersessies

Het programma wordt de komende dagen nog verder aangevuld. Houd deze pagina dus zeker goed in het oog!

Inkijken testmateriaal

Ons leercentrum haalt speciaal voor het Testival alles uit de kast! Snuister in de laatste nieuwe versie van instrumenten en herontdek oud materiaal

School & Pedagogische Psychologie 

  • Diagnostiek binnen opvoedingsondersteuning: mét ouders aan de slag | Eveline Vanmuysen

Hoe sluit je aan bij de behoefte van ouders om gehoord te worden én krijg je een gezin richting een positieve verandering?  Door samen aan diagnostiek te doen. (slides)

Wat is vandaag de plaats van diagnostiek bij leerstoornissen? Schrijven CLB’s nog attesten leerstoornissen uit? Is testafname de gewezen manier om een antwoord te krijgen op de vraag wat werkt voor deze leerling in deze klas? Wat is de plaats van een testbatterij bij een onderzoek naar leerstoornissen?

  • Diagnostiek van gedrag en emoties bij kinderen en jongeren | Riete Debbaut

Welke vragenlijsten gebruik jij om het gedragsmatig en emotioneel functioneren van kinderen en jongeren in kaart te brengen? Heeft jouw kast een make-over nodig of kan deze nog een aantal seizoenen mee? We focussen tijdens deze boostersessie op een aantal vragenlijsten die een meerwaarde kunnen zijn binnen jouw psychodiagnostisch proces. (slides)

Hoe ga je in de praktijk aan de slag met de diagnostische protocollen/criteria rond verstandelijke beperking? We zoomen in op het criterium ‘adaptief gedrag’. (slides)

“Cognitief begaafde leerlingen en volwassenen scoren per definitief hoog op een intelligentietest.” De praktijk leert ons dat het veel complexer is dan dat. Ben jij benieuwd naar de valkuilen bij het testen van vermoeden van cognitieve (hoog)begaafdheid en manieren om hiermee om te gaan? Dan zie je ik graag in deze sessie. (slides)

Klinische Psychologie  

Als classificatiesysteem draagt DSM-5 bij aan de diagnosestelling van persoonlijkheidsstoornissen. Toch is een verdere verfijning van deze diagnostiek mogelijk aan de hand van dimensionale trekmodellen, zoals het nieuwe Alternatief model voor persoonlijkheidsstoornissen of de DAPP-BQ. De combinatie van trekmodellen met instrumenten die de ernst van de problemen en sterke en kwetsbare kanten in kaart brengen, kan een oplossing bieden voor heel wat van de problemen verbonden aan de categoriale diagnostiek van persoonlijkheidspathologie. Bijkomend kan dit bijdragen aan vroegsignalering van een pathologische persoonlijkheidsontwikkeling. 

Naar aanleiding van een aantal recente spraakmakende casussen in België, staat risicotaxatie van (potentiële) delinquenten hoog op de agenda. Maar wat is dat nu, zo’n risicotaxatie-instrument? We nemen een aantal instrumenten onder de loep die praktijkwerkers helpen om een adequate inschatting te maken van het risico op grensoverschrijdend gedrag gepleegd door jongeren en volwassenen. (slides)

Het schatten van het premorbide functieniveau is een belangrijke stap in de neuropsychologische diagnostiek. Een inschatting van het vroegere functioneren maakt het immers mogelijk om de bekomen testresultaten eenduidiger te interpreteren, zodat betere prognoses en revalidatiedoelstellingen gesteld kunnen worden. Rondvraag bracht aan het licht dat in Vlaanderen de “Nederlandse Leestest voor Volwassenen” (NLV; Schmand, Lindeboom & Van Harskamp, 1992) populair instrument blijft, maar dat er toch veel mensen vragen bij stellen. Maar ja, wat anders? (slides)

Eén van de meest gebruikte klachtenlijsten in Vlaanderen kreeg een update… Maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de SCL-90-R en de nieuwste SCL-90-S? Wat zijn de voor- en nadelen van beide? En wat dan met de BSI en de Mini-SCL? (slides)

Er bestaan zo veel verschillende zoektaken om de aandacht in kaart te brengen waardoor het ook een zoektocht voor de diagnosticus is geworden..  Welke hanteer jij? En waarom? (slides)

  •  ADHD & (jong)volwassenen | Dominique Walschaerts 

Hoe zou het diagnostische proces er kunnen uit zien bij volwassenen en welke valkuilen zijn er? (slides)

 Arbeids- & Organisatiepsychologie 

  • De kracht van CHC-cognitieve vaardigheden bij personeelsselectie dr. Ivo Bernaerts

Algemene intelligentie is een krachtige voorspeller van jobprestaties. Maar kunnen afzonderlijke, specifieke cognitieve vaardigheden  jobprestaties even goed voorspellen? (slides)

Ben jij een consulent, bemiddelaar, of zeggen INFJ / ENTP en andere combinaties je iets? De kans is groot dat je ooit al met de MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) of de 16 personalities in contact kwam. Deze persoonlijkheidstest wordt in de praktijk erg vaak gebruikt maar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het onderliggende model niet valide is. In deze sessie bespreken we graag met jullie de validiteit en betrouwbaarheid van deze test. Bovendien leer je hierdoor ook andere instrumenten kritisch te bekijken. (slides)

  • De Burnout Assessment Tool (BAT) | dr. Natalie Govaerts § Cédric Vanneste

In 2019 ontwikkelde een onderzoeksteam van de KU Leuven een nieuwe wetenschappelijke vragenlijst om het risico op een burn-out snel en eenvoudig in te schatten. Deze vragenlijst is een update van de tot dan toe meest gebruikte vragenlijst – de Maslach Burnout Inventory (MBI) – en is vrij beschikbaar op het Internet. In deze sessie nemen we je mee in de recente visie op burn-out en stellen we de tool en het mogelijke gebruik ervan kort voor. (slides)

Het Psychodiagnostisch Centrum van Thomas More (PDC) en Cebir hebben in 2022 de COVAT Space OL ontwikkeld, een nieuwe adaptieve test die kan worden ingezet om de visuele informatieverwerking van kandidaten te meten in de HR context van werving en selectie. In deze boostersessie vertel ik je meer over dit unieke instrument en waarom de samenwerking tussen Cebir en PDC, in de context van testonwikkeling in België, zo belangrijk is. (slides)

  • Samenwerking en financiering | Caroline Robert

(slides)

Overkoepelende inhoudelijke sessies KLP/SPP

Hoe test je cognitieve vaardigheden als de score van je deelnemer onder de normtabellen valt en haast elk item dat je aanbiedt te moeilijk blijkt te zijn? ‘Het zeer lage IQ: een meet- en werkwijzer’ to the rescue! (slides)

Meer diversiteit in de maatschappij betekent ook meer diversiteit in onze cliëntenpopulatie. Als je als psychodiagnosticus het functioneren van jouw cliënten op een faire manier ik kaart wil brengen, moet je rekening houden met de testbaarheid van de cliënt enerzijds en met mogelijke bias anderzijds. Hoe je dit kan doen, ontdek je hier! (slides)

Nieuwe technologieën brengen nieuwe mogelijkheden tot dataverzameling met zich mee. Kunnen we met behulp van mHealth en wearables op een gebruiksvriendelijke, veilige en betrouwbare manier meten in het dagelijkse leven? We bespreken graag enkele kritisch bedenkingen en overlopen inspirerende voorbeelden. (slides)

  • Durven vragen| Meike Vroom

Hoe ga ik als psychodiagnosticus om met onderwerpen die ik lastig vind, zoals religie, seksualiteit, opvoeding, of anderstaligheid? Soms lijkt het wel alsof mijn eigen kader me als objectieve diagnosticus in de weg zit. Wat kan ik doen om uit die taboesfeer en in verbinding met mijn cliënt te geraken? Een moment waar we stil staan bij onszelf en een mogelijk hulpmiddel. (slides)

Pen-en-papiertests in een gecontroleerde omgeving worden vaak gebruikt om uitspraken te doen over iemands dagelijks functioneren. Wat als we via virtual reality het voordeel van meer naturalistisch evalueren zouden kunnen combineren met het gemak van een gecontroleerde set-up in een testlokaal? (slides)

Overkoepelende sessies technisch

  • Online scoring | dr. Veerle Decaluwé

Het handmatig scoren van vragenlijsten en tests vraagt tijd en aandacht. Er bestaan intussen ook meerdere online systemen om dit geautomatiseerd te doen, gaande van excel-bestandjes tot online scoringsplatformen en zelfs instrumenten die volledig online worden afgenomen. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? En wat zijn de risico’s? (slides)

Ruwe scores daar ben je weinig mee, maar wat is dan het verschil tussen genormaliseerde en lineaire –scores, Indexen en IQ, afgeleide uitslagen, T-scores, stanines, percentielen …? En hoe interpreteer je ze dan? Na deze sessie hebben getransformeerde scores geen geheimen meer… (slides)

Reeds 2 jaar nemen we de diagnostische instrumenten af met mondmaskers. We zijn ze langzaamaan al wel gewend, maar zouden ze misschien toch effect hebben op iemands prestaties? We deden de test. 

  • De nieuwe opzoektool van de Testotheek | Mercedes de Weerdt

Opgelet deze sessie is enkel voor medewerkers van Thomas More!

Zoeken naar je sleutels, zoeken naar je portemonnee, zoeken naar je geparkeerde auto… ja… Maar eindeloos zoeken naar informatie over diagnostische instrumenten, dat is binnenkort verleden tijd. Met onze nieuwe zoekmachine wordt het zelfs een plezier te grasduinen in al ons testmateriaal. Deze sneakpreview is dus ook niet te missen. (geen slides beschikbaar)

Jaarlijks worden in Vlaanderen duizenden mensen getest door psychologen en consulenten. De psychologische test speelt een belangrijke rol bij het nemen van beslissingen over mensen. Vaak hebben deze beslissingen ook verstrekkende gevolgen voor de betrokkene en diens omgeving. Tests en testgebruik zijn dan ook het voorwerp van heel wat discussie en meningsvorming. In deze boostersessie geef ik graag enkele ethische reflecties mee over testgebruik in de psychologie. (slides)

Locatie

Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen.
Meer info over transport naar en parkeren in Antwerpen via: visitantwerpen.be en slimnaarantwerpen.be

 

Interessante berichten

Wanneer psychodiagnostiek meer wordt dan testen alleen: het effect van SamenWerken!

Therapeutisch Psychologisch Onderzoek (TPO), zoals ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Stephen Finn, is een semigestructureerde vorm van psychodiagnostiek.  Het vindt…

Lees meer

30.03.2023 | Diagnostiek van gedrag en emoties bij kinderen en jongeren

Naast informatie uit gesprekken en andere methodieken, is het gebruik van vragenlijsten een aanvulling bij de diagnostiek rond gedrag en…

Lees meer