Zelfevaluatie met begeleiding! Coachen naar een weloverwogen studiekeuze | 22.11.2018

Binnen onderwijsloopbaanbegeleiding worden alsmaar meer zelfevaluatie-instrumenten online aangeboden. Het uitgangspunt is dat de leerling regisseur is van zijn/haar onderwijsloopbaan. Van de leerling wordt verwacht dat hij/zij aan de slag gaat met het resultaat en zo beter gewapend is om een weloverwogen keuze te maken. Maar er wordt vaak uit het oog verloren dat zelfevaluatie een leerproces is waarbij een belangrijke focus ligt op het coachen van de keuzevaardigheden.

Met deze vorming verneem je hoe je als hulpverlener het leerproces van leerlingen bij gebruik van zelfevaluatie-instrumenten kan verrijken. Je leert hoe je leerlingen kan mobiliseren in het studiekeuzeproces. Er wordt ingegaan op inhoud, interpretatie en resultatenbespreking van: (1) de online-testen aangeboden op Onderwijskiezer (I-Like en de I-Study reeks,  i-Prefer,  VST (Vragenlijst Studiekeuze Taken) en Explorer); (2) vragenlijsten op www.opstapnaar.be; (3) het keuzerooster en (4) Columbus.

Meer informatie vind je hier.

Interessante berichten

Zelfevaluatie met begeleiding! Coachen naar een weloverwogen studiekeuze | 22.11.2018

Binnen onderwijsloopbaanbegeleiding worden alsmaar meer zelfevaluatie-instrumenten online aangeboden. Het uitgangspunt is dat de leerling regisseur is van zijn/haar onderwijsloopbaan. Van…

Lees meer

Van CHC-profiel naar handelingsgerichte adviezen | 23.03.2018

Deze workshop heeft als doel om de deelnemers handvaten aan te bieden om op basis van cognitieve profielen van kinderen…

Lees meer