Tom Van Daele

Expertise

Tom is psycholoog en onderzoeksleider van de Expertisecel Psychologie Technologie & Samenleving. Daarnaast is hij ook research fellow aan de onderzoekseenheid Gezondheidspsychologie, KU Leuven. Hij doet voornamelijk onderzoek naar de toegevoegde waarde van technologie voor de geestelijke gezondheidszorg.


Publicaties

Postprint artikels te downloaden op persoonlijke website.

Artikels in internationaal gereviewde wetenschappelijke tijdschriften
Viaene, A. S., Van Daele, T., Bleys, D., Faust, K., Massa, G. G. (2017). Fear of hypoglycemia, parenting stress, and metabolic control for children with type 1 diabetes and their parents. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 24, 74-81. doi:10.1007/s10880-017-9489-8

Van Daele, T., Frijns, C., & Lievens, J. (2016). How do students and lecturers experience the interactive use of handheld technology in large enrolment courses? British Journal of Educational Technology. Advance online publication. doi:10.1111/bjet.12500

Meulders, A., Van Daele, T., Volders, S., & Vlaeyen, Y. (2016). The impact of safety behavior on exposure-based reduction of fear and anxiety: a meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 45, 144-156. doi:10.1016/j.cpr.2016.02.002

Van Daele, T., Vansteenwegen, D., Hermans, D., Van den Bergh, O., & Van Audenhove, C. (2015). Home nurses and patient depression. Attitudes, competences and the effects of a minimal intervention. Journal of Advanced Nursing, 71, 126-135. doi:10.1111/jan.12476

Van Daele, T., Griffiths, J. W., Van den Bergh, O., & Hermans, D. (2014). Overgeneral autobiographical memory predicts changes in depression in a community sample. Cognition & Emotion, 28, 1303-1312. doi:10.1080/02699931.2013.879052

Van Daele, T., Van Audenhove, C., Hermans, D., Van den Bergh, O., & Van den Broucke, S. (2014). Empowerment implementation: Enhancing fidelity and adaptation in a psychoeducational intervention. Health Promotion International, Health Promotion International, 29(2), 212-222. doi:10.1093/heapro/das070

Van Daele, T., Van Audenhove, C., Vansteenwegen, D., Hermans, D., & Van den Bergh, O. (2013). Effectiveness of a six session stress reduction program for groups. Mental Health and Prevention, 1, 19-25. doi:10.1016/j.jbtep.2011.12.005

Van Daele, T., Van den Bergh, O., Van Audenhove, C., Raes, F., & Hermans, D. (2013). Reduced Memory Specificity Predicts the Acquisition of Problem Solving Skills in Psychoeducation. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 44, 135-140. doi:10.1016/j.jbtep.2011.12.005

Van Daele, T., Hermans, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2012). Stress reduction through psychoeducation: a meta-analytic review. Health Education & Behavior, 39(4), 474-485. doi:10.1177/1090198111419202

Artikels in andere wetenschappelijke tijdschriften
Van Daele T. & Vanhoomissen, T. (2015). Portable technology in mental healthcare. De Psycholoog, Special edition, 34-39.

Van Daele, T. (2015). Psychotherapie effectief voor de behandeling van depressie in de eerste lijn? Minerva: Tijdschrift voor Evidence-based Medicine, Online, 288.

Van Daele T. & Vanhoomissen, T. (2015). Draagbare technologie in de geestelijke gezondheidszorg. Tijdschrift Klinische Psychologie, 45(1), 9-14.

Van Daele, T. (2014). Psychologische behandelingen voor depressie en angst bij dementie zijn mogelijk effectief. Minerva: Tijdschrift voor Evidence-based Medicine, Online, 237.

Van Daele, T. (2014). De thuisverpleegkundige, een belangrijke partner in de vermaatschappelijking van de geestelijke gezondheidszorg. Psyche, 26(2), 17-19.

Van Daele T., Hermans, D., Van den Bergh, O., & Van Audenhove, C. (2014). De meerwaarde van gezondheidspromotie en preventie binnen de GGZ. Tijdschrift Klinische Psychologie, 44(2), 120-129.

Van Daele, T. (2014). Het nut van cognitieve gedragstherapie bij therapieresistente depressie. Huisarts Nu, 43(1), 7-8.

Van Daele, T. (2012). Computergestuurde zelfhulp een meerwaarde voor hulpzoekende adolescenten met depressieve symptomen?. Minerva: Tijdschrift voor Evidence-based Medicine, 11(10), 121-122.

Van Daele, T., Hermans, D., Vansteenwegen, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2010). Preventie van stress, angst en depressie door psycho-educatie: een overzicht van interventies. Psychologie & Gezondheid, 38(5), 224-235.

Rapporten
Van Daele, T., Frijns, C., & Lievens, J. (2015). “Een grafiekske waar uw stem ook bij is.” Verslag van pilootproject mobiele technologie in het hoger onderwijs, uitgevoerd in Toegepaste Psychologie Thomas More. Leuven: OOF Associatie KU Leuven.

Van Daele, T., Vansteenwegen, D., Hermans, D., Van Audenhove, C., Van den Bergh, O. (2013). Implementeren van online en GGZ-interventies in de thuiszorg. Leuven: Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.