JailTV

en specifieke doelgroep een media-aanbod laten uitwerken voor die eigen doelgroep is een vaak gebruikte methode om betrokkenheid, geïnformeerdheid, communicatieve en sociale competenties, verbondenheid en welbevinden in die doelgroep te stimuleren. Tot op heden is er weliswaar weinig tot geen systematisch onderzoek beschikbaar dat het effect van deze methode nagaat in een penitentiaire setting.

Huidig project heeft dan ook tot doelstelling om na te gaan waarin zulke projecten a) daadwerkelijk aan de informatienoden van de doelgroep tegemoet komen, b) een valabel onderdeel uitmaken van de communicatienoden van het gevangenisbestuur, en c) de communicatieve en sociale competenties, het welbevinden en de verbondenheid van de doelgroep versterken.

Het onderzoek loopt in samenwerking met de gevangenis van Leuven Centraal, waar met JailTV (televisie voor en door gedetineerden) al een 6-tal jaren een dergelijk project loopt. In het voorliggende project gaan studenten en onderzoekers uit de opleidingen Journalistiek en Toegepaste Psychologie aan de slag met gedetineerden om JailTV te maken en om het effect er van op de makers en op de doelgroep in kaart te brengen. Op basis van de bevindingen kan dit project van zeer specifieke doelgroepcommunicatie gedocumenteerd worden en de resultaten ervan verspreid worden binnen Justitie in het algemeen.

Interessante berichten

How can I experience 360° VR video?

Which hardware can you use to view 360° VR video scenes and how should you do this? Here you can find…

Lees meer

eMEN – implementatiestudie

De Belgische eMEN partners voerden een implementatiestudie uit waarbij we inzicht willen krijgen in de factoren die het gebruik van…

Lees meer